Osteopathie

Flip Van Meir behaalde in 2009 zijn Degree in the Osteopathie (D.O.) aan het FICO (Flanders International College of Osteopathy) te Antwerpen. Sinds 2010 werkt hij in de praktijk te Beerse. Daarvoor werkte hij in een groepspraktijk in de regio Turnhout. De behandelingen gebeuren bij voorkeur in de praktijk, maar kunnen ook via huisbezoek bij noodzaak.

Indicaties osteopathie

Voor de meeste klachten, spontaan ontstaan of ten gevolge van overbelasting of een ongeval, kan een osteopaat een behandelingsstrategie uitwerken. Zowel bij pasgeborenen en kinderen, bij sporters en mensen die zware arbeid verrichten, als bij volwassenen en oudere patiënten kunnen aangepaste en veilige technieken worden toegepast.

Er zijn ook klachten die een osteopaat niet mag behandelen. Een osteopaat herkent deze contra-indicaties en verwijst dan eventueel de patiënt voor onderzoek naar een geneesheer die verdere differentiatie kan doorvoeren.

Voor volgende klachten wordt de osteopaat geconsulteerd:

• Rugpijn: lumbago, artrose, rugblokkades, hernia discalis, scoliose
  • Bekkenpijn: bekkeninstabiliteit, torsie staartbeentje
  • Nekpijn: torticollis, nekblokkades, whiplash, uitstralende pijn in de schouder
  • Gerefereerde pijn: uitstralende pijn in de ledematen, tintelingen, krachtverlies, doofheid
  • Ledematen:
    • heuppijn (vb: artrose, snapping hip)
    • kniepijn (vb: artrose, jumpers knee, patellafemoraal syndroom )
    • enkel- en voetpijn (vb achillespees, hielspoor)
    • schouderpijn (vb: frozen shoulder, trapeziussyndroom, PSH)
    • elleboogpijn (vb: tenniselleboog, golferselleboog)
    • hand- en polspijn (vb: springduim, ziekte van DeQuervain)